الطفلة ريم الخولي تتحدى الكورونا بتعليم الأطفال الصغار

السبت, فبراير 13, 2021 - 03
الأطفال

إسراء علي البهنساوي

كاتبة صحفية

ألقت الكورونا ظلالها على كافة أشكال الحياة في مصر مما أدى إلى تأجيل الدراسة بها  حفاظا على التلاميذ بالمراحل الدراسية الأقل .

ويخرج الأمل من الأزمات فنجد الطفلة ريم الخولي (12 عاما) ، تقوم بدور المعلمة لأبناء شارعها الذي تقطن فيه بإحدى  قرى محافظة الدقهلية بشمال مصر .

بدأت  ريم بتوجيه جيرانها الصغار في قرية أتميدة، قائلة :" أنا في أولى إعدادي، بحب أعلم أولاد الجيران عشان المدرسة اتقفلت".

وأضافت: "أزمة كورونا قفلت المدارس وخلت الأولاد ميروحوش المدرسة، فأنا حبيت أنزل الأولاد اللي في الشارع وأعلمهم مرة واتنين وتلاتة".

وفي البداية كانت ريم تستخدم ما يتاح لها من أدوات في تعليم الأطفال قبل أن تُقدَم لها سبورة وبعض الطباشير. والآن تستخدم سبورة بيضاء وأقلاما سميكة الخط تبرعت بها لها شركة محلية.

وقال الطفل محمد عبد المنعم (9 سنوات)، الذي يحضر دروس ريم، "المدارس لما قفلت، ريم من أول ما أزمة كورونا بدأت كانت بتعلمنا عشان مننساش الحاجات. وأنا بحب (المعلمة) ريم عشان بفهم منها العربي والحساب والإنجليزي".

وتتمنى ريم أن تعمل معلمة رياضيات عندما تكبر. وقالت "نفسي لما أكبر أكون مدرسة رياضة في مدرسة كبيرة كده".

وأضافت "ماما مكنتش مشجعاني عشان صوتي كان عالي وكده، وبعدين لما لقت الأطفال بيجاوبوا معايا ومستفيدين مني فشجعتني وقالتلي ما دام انتي حابة كده اعملي اللي انتي عايزاه".

 


Deprecated: Directive 'allow_url_include' is deprecated in Unknown on line 0